تغییر عادت

تغییر عادت و ۵ راهکار طلایی برای مغزی که نمی‌خواهد تغییر کند

تغییر عادت یکی از مهم ترین مسائل انسان امروز است. اگر بخواهید در دنیای امروز موفق باشید باید همیشه در پی تغییر عادت های خود باشید؛ اما این کار چندان آسان نیست. یک زاویه در نظر بگیرید و بازوهای خود را از آن عبور دهید. حالا، آن‌ها را در جهت مخالف عبور دهید. کدام‌یک دشوارتر بود؟ اگر فکر می‌کنید عبور آن‌ها در بار دوم فکر بیشتری نیاز داشت، حق با شماست. درواقع، وقتی شما آن‌ها را برای بار اول عبور دادید، سیگنال‌ها از یک مکان بسیار متفاوت از زمانی که آن را برای بار دوم انجام دادید در مغزتان می‌آمد. عادت‌ها انتخاب‌های عمدی ما هستند که در برخی نقاط خودکار می‌شوند. آن‌ها بیش از ۴۵ درصد کارهایی که ما در طول روز انجام می‌دهیم را تشکیل می‌دهند. مغز شما تنبل است. تفاوت بین یک عادت خوب و یک عادت بد را نمی‌داند. تنها کاری را انجام می‌دهد که شما به‌صورت تکراری به آن فکر می‌کنید، می‌گویید، یا انجام می‌دهید و آن را به یک عادت تبدیل می‌کند به‌طوری‌که انجام آن دیگر سخت نیست. وقتی برای اولین بار بازوهای خود را تا کردید سیستم لیمبیک شما (جایی که خاطرات و عاداتتان ذخیره می‌شود) اقدامات خود را انجام داد. بار دوم که بازوهای خود را عبور دادید، پیام از قشر جلویی مغز آمد، بخشی از مغز که مسئول تفکر و برنامه‌ریزی سطح بالاتر است. هر تفکر یا رفتار جدید در قشر جلویی مغز شروع می‌شود و درنهایت درصورتی‌که به‌اندازه کافی از آن استفاده کنیم به یک عادت تبدیل می‌شود. اکثر افراد در مقابل تغییر مقاومت می‌کنند چراکه الگوهای عادت طبیعی‌شان را تهدید می‌کند. چه یک نقش جدید باشد، چه یک رئیس جدید، یک خودرو جدید، یا یک رژیم غذایی و یا حتی یک‌روال جدید، مغز شما باید برای یادگیری و انطباق با آن تغییر، اضافه‌کاری کند. متأسفانه، مانند یک ضرب‌المثل قدیمی که می‌گوید: اگر کار همیشگی‌تان را انجام دهید، همان چیزی را به دست می‌آورید که همیشه دریافت می‌کردید. برای هدایت تغییر و موفقیت دراز مدت، چه ازنظر شخصی و چه ازنظر حرفه‌ای، لازم است عادت‌های جدیدی شکل دهید و این نیاز دارد کمی سختی را تحمل کنید. هرچه عادت انجام کارها به روش قدیمی بیشتر در وجودتان ریشه دوانده باشد، شکل‌دهی عادت‌های جدید زمان بیشتری می‌برد. خبر خوب این است که شما می‌توانید خودتان را به عمد برای افکار و رفتارهای جدید آموزش دهید. هرچه بیشتر کاری را انجام دهید، شکل‌دهی یک عادت جدید آسان‌تر می‌شود. برای ایجاد تغییر در خودتان ایران مدیر موارد زیر را به شما پیشنهاد می‌کند.

۱٫ شما در تغییر عادت نمی‌توانید احساسات را با منطق پاسخ دهید

وقتی به‌سوی تغییر و توسعه فردی می‌رویم اغلب از ناشناخته‌ها احساس اضطراب و ترس می‌کنیم. ممکن است دیگران به ما بگویند که تغییر به‌صورت منطقی ایجاد احساس می‌کند. متأسفانه، این ابداً درد و ناراحتی ناشی از آن را تخفیف نمی‌دهد. برای پردازش احساساتی که به شما دست می‌دهد به خودتان زمان بدهید. علل این‌که احساس اضطراب و ترس می‌کنید را بیابید. احساسات خود را قضاوت نکنید، فقط آن‌ها را مشاهده کنید. این اولین گام برای استقبال از تغییر است.

۲٫ منافعی که از تغییر عادت به شما می‌رسد را مرور کنید

حتی زمانی که می‌دانیم یک تغییر برای خود ما خوب است، مقاومت در برابر آن آسان‌تر است، چراکه عادت‌های راحت قدیمی خود را ترجیح می‌دهیم. بررسی کنید که ایجاد یک تغییر چه مزایا و منافعی می‌تواند برای شما داشته باشد. این محرک شما است و شما را از سختی حفظ خواهد کرد. اگر نمی‌توانید یک مزیت مثبت شناسایی کنید، از خود بپرسید از چه ضرر یا خروجی منفی‌ اجتناب خواهید کرد.

۳٫ موانع تغییر عادت را شناسایی کرده و آن‌ها را فعالانه مدیریت کنید

فرض کنیم هدف شما سالم‌تر بودن است. این می‌تواند به معنای ورزش بیشتر، تغذیه بهتر و یا خواب کافی باشد. حتی اگر ما بدانیم که این‌ها برای ما خوب هستند، موانع موجود در این راه زمان، پول، تنبلی و یا زندگی پیش رو است. آیا سعی دارید تغذیه بهتری داشته باشید؟ پس وعده‌های غذایی خود را طوری طراحی کنید که هرکجا هستید گزینه‌های غذایی سالمی داشته باشید. آیا خسته‌تر از آن هستید که بعد از کار به باشگاه بروید؟ پس بالباس‌های ورزشی خود بخوابید و ۳۰ دقیقه زودتر بیدار شوید و به پیاده‌روی بروید. آیا خیلی خسته‌اید؟ نگران نباشید، ورزش به شما کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشید.

۴٫ برای تغییر عادت اطراف خود را با افراد مناسب پرکنید

همه ما در زندگی‌مان افرادی را داریم که انرژی‌مان را تخلیه می‌کنند. این افراد پر از هیجان و استرس هستند. آن‌ها سمی هستند و تغییر را بسیار دشوار می‌کنند. افرادی که انرژی‌تان را تخلیه می‌کنند شناسایی کرده و از آن‌ها فاصله بگیرید. در مقابل، افراد موفق که به شما احساس حمایت شدن می‌دهند را شناسایی کرده و زمان بیشتری با آن‌ها بگذرانید.

۵٫ تغییر عادت را با یک تصویر بزرگ در ذهن خود همراه کنید

وقتی به تغییر نزدیک می‌شویم، ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد؛ اما وقتی ما از آن گذر کردیم، باافتخار به پشت سر نگاه می‌کنیم و آن را رشد می‌نامیم. این را به‌عنوان سختی، چالش و تغییری که در زندگی‌تان با آن روبرو می‌شوید در ذهن داشته باشید. به‌این‌ترتیب، هر تغییر در مسیرتان را خودتان هدایت می‌کنید. این یک سابقه بسیار خوب است. به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید متفاوت رفتار کنید، باید متفاوت فکر کنید. ما می‌توانیم به مغزمان مجدداً آموزش دهیم و عادات جدیدی ایجاد کنیم. این تنها به شجاعت و تمایل به قدم نهادن فراتر از محدوده راحتی‌مان نیاز دارد. تغییر می‌تواند ترسناک باشد اما می‌توانید با زمان گذاشتن برای مدیریت فعالانه فرآیند آن، خودتان را برای موفقیت پرورش دهید و تحول در زندگی را لمس کنید. شما چگونه عادات خود را تغییر می‌دهید؟ آیا در ایجاد تغییرات فردی دچار مشکل شده‌اید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ایران مدیر به اشتراک بگذارید.