دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟
لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی و ۳ مدل پرکاربرد که باید بدانید
لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی یکی از مسائل مهمی است که توجه به آن از سوی صاحبان این کسبوکارها منجر به کسب سودهای بسیار میشود. انواع مختلفی از مدلهای لجستیک در تجارت الکترونیک وجود دارد که شما بهراحتی میتوانید آنها را بهکارگیرید: روش دراپ شیپینگ، عمدهفروشی و انبارداری، برچسب سفید و تولید. این گزینهها به ترتیب پیچیدگی فهرست شدهاند و انتخاب هر یک از آنها میتواند انتخابی محکم باشد؛ در ادامه ایران مدیر به بررسی هریک از این سه روش میپردازد:
۱٫ لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی به روش Drop shipping
در این روش شما اقلام را در وبسایت خود قرار میدهید و زمانی که یک مشتری کالایی را سفارش میدهد، کالا توسط فرد دیگری به مشتری تحویل داده میشود و جنس به فروش میرسد. بهطورکلی، در این مدل، بین شما و سازنده یا عمدهفروش که دارای انباری پر از مواردی است که میخواهید بفروشید، ارتباط ایجاد میشود. درواقع شغل شما این است که مواد را بفروشید و تولیدکننده یا عمدهفروش سفارشهای مشتریان را تحویل دهند و آنها را به مشتریان ارسالکنند. بهعنوانمثال بیایید فرض کنیم که یک فروشگاه اینترنتی درزمینهٔ فروش غذای سگهای خانگی تأسیس کردهایم. ما هر بسته از این مواد غذایی را به قیمت ۲۰۰ هزارتومان از تأمینکننده میخریم و آن را به قیمت ۴۰۰ هزارتومان در سایت خود قرار میدهم. ما محصول خود را از طریق فروشگاه اینترنتی خود بازاریابی میکنیم و هنگامیکه یک مشتری یک عدد از این بستهها را سفارش داد، میتوانیم ۲۰۰ هزارتومان از ۴۰۰ هزارتومان پول پرداختی توسط مشتری را برای خود برداشته و اطلاعات حملونقل را به او ارائه دهیم. سپس شرکت تأمینکننده (سازنده غذای سگهای خانگی) آن را برای مشتری ارسال میکنند. برخی از مزایای این روش عبارتنداز:- سرمایهگذاریهای اولیه بسیار کمی در این روش انجام میشود.
- شما هیچیک از محصولات را خریداری نمیکنید تا زمانی که یک سفارش داده شود و پول آن توسط مشتری پرداخت شود. هنگامیکه فروش انجام میشود، حالا زمانی است که پول را از جیب خود بیرون میآورید تا برای جنسی که خریداری کردهاید، پول پرداخت کنید.
- این مدل ریسک پایینی دارد و شما مجبور نیستید که هر نوع سفارشی که با دردسر همراه است را قبول کنید.
- شما کنترل حملونقل را در دست ندارید و گاهی اوقات اجازه شما به دست تأمینکنندگان شما است.
- اگر تأمینکننده شما فراموش کند که شماره ردیابی را به شما ارائه دهد، مسئولیتهای خدماتی شما را افزایش میدهد.
- ازآنجاکه شما هیچیک از موجودیهای انبار کالا را نگه نداشتهاید، همیشه نمیدانید که کدام آیتم کم است و ممکن است اضافه بر ظرفیت بفروشید.