اشتباهات مالی

اشتباهات مالی احمقانه‌ای که افراد در سنین جوانی مرتکب می‌شوند

اشتباهات مالی در جوانی مثل کندن چاهی است که شما را در میانسالی در قعر خود گرفتار خود خواهد کرد. واقعیت این است که اگر شما هم مانند بسیاری از ایرانی‌های ۳۰ ساله زندگی کرده باشید، احتمال دهه ۲۰ سالگی خود را صرف به پایان رساندن دانشگاه، یافتن اولین شغل واقعی‌تان، انجام بعضی ریسک‌ها، برقراری رابطه عاشقانه و اگر خوش‌شانس بوده باشید کمی هم تفریح کرده‌اید. با پرداختن بیش‌ازحد به کار و زندگی، بر زمان حال متمرکز می‌شوید و این باعث می‌شود اهداف مالی بزرگ‌تر را کنار بگذارید. همین مسئله باعث می‌شود که درآینده مجبور به تقلا و تلاش بیشتری برای ساختن یک زندگی خوب از نظر مالی باشید. ایران مدیر به شما پیشنهاد می‌کند تا با خواندن این مقاله از ۱۰ اشتباه مالی مهلک اجتناب کنید و به‌این‌ترتیب در سن ۴۰ سالگی و بعدازآن آزادی مالی خود را تضمین کنید.

۱٫ داشتن بدهی‌های بیش‌ازحد کارت اعتباری

وقتی شما تنها به کمی کمک اضافی نیاز دارید تا بتوانید پرداخت خود را عقب بیاندازید، کارت‌های اعتباری می‌توانند راه‌حل خوبی به نظر برسند. کارت‌های اعتباری می‌تواند ابزار مفیدی برای کمک به شما در ایجاد اعتبار و کسب امتیاز یا پاداش باشند یا به شما امکان خریدهای آنلاین را بدهند؛ اما شرکت‌های کارت اعتباری از اشتباهات مالی گنگ شما، یعنی خرید ضرر و چیزهایی که واقعاً به آن‌ها نیاز ندارید، کسب درآمد می‌کنند. کارت‌های اعتباری به خاطر هزینه‌ها، نرخ‌های بهره و قوانین پنهان قراردادهایشان بدنام هستند و وقتی دچار مشکلات شدید، رها شدن از آن برایتان بسیار مشکل خواهد بود. سعی کنید در جوانی خود هیچ‌گاه به این اشتباهات مالی تن ندهید.

۲٫ نداشتن تنوع درآمدی

اکثر ما با اشتغال مانند یک رابطه رفتار می‌کنیم. ما به یک شغل واحد یا یک کارفرمای واحد در یک‌زمان متعهدیم. ما همه زمان و تلاش خود را صرف شغل ثابت خود می‌کنیم؛ اما زمانی که بحث پول‌سازی به میان می‌آید، داشتن تنوع درآمدی در کنار شغل ثابت چیز خوبی است! درصورتی‌که اتفاقی بیفتد و از کار اولیه خود خارج شوید، این تنوع درآمدی از شما پشتیبانی خواهد کرد. می‌توانید به آن به‌عنوان شانسی برای گسترش منافع خود یا کشف حوزه‌های مختلف فکر کنید. راه‌های بسیاری برای ایجاد یک شغل دوم یا فرصت پول‌سازی جانبی وجود دارد. داشتن بیش از یک منبع درآمد به معنای پول بیشتر برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز برای پروژه‌های آینده است.

۳٫ نداشتن یک طرح مالی زمانی برای آغاز زندگی مشترک

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که می‌توانید مرتکب شوید نداشتن یک بحث صادقانه و باز در مورد مسائل مالی، بودجه، بدهی‌ها و عادت‌های خرج، قبل از غرق شدن در مسائل زندگی و یکی کردن زندگی‌ها با شریک آینده‌تان است. ممکن است از داشتن این گفتگو احساس ناخوشایندی داشته باشید، اما مهم است که بدانید چه زمانی و در چه موقعیت مالی‌ قرار دارید و چه عادات مالی متفاوتی دارید.

۴٫ کنار گذاشتن برنامه‌ریزی برای زمان بازنشستگی

ممکن است تمرکز بر دوران بازنشستگی وقتی‌که زمان بسیاری تا آن باقی‌مانده است سخت باشد، اما دهه سوم و چهارم زندگی شما بهترین زمان جهت لانه‌سازی برای تخم‌مرغ در حال رشدتان است. هرچه زودتر شروع به پس‌انداز پول کنید، زمان بیشتری برای استفاده از مزایای فوق‌العاده آن خواهید داشت: این قوی‌ترین راه برای کار کردن پولتان برای شماست. این را در نظر بگیرید: اگر بین سنین ۲۵ تا ۳۵ سالگی خود سالانه ۲ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کنید، با ۲۰ درصد بهره در سال، این سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون تومانی تا سن ۶۵ سالگی‌تان حدود ۵ میلیارد تومان خواهد بود. بد نیست! درست است؟

۵٫ اشتباهات مالی در هزینه مسکن

ممکن است تصور کنید زندگی در یک آپارتمان لوکس چقدر عالی خواهد بود؛ یا این‌که زندگی در یک محله مد روز و مدرن چه احساس شگفت‌انگیزی خواهد داشت؛ اما این‌یکی از اشتباهات مالی مهلک است. گرفتار این دام نشوید. این کار می‌تواند بسیاری از پولی که می‌توانید درجاهای دیگر سرمایه‌گذاری کنید و به‌طور مداوم به مخارج خود بپردازید را از بین ببرد.

۶٫ عدم برنامه‌ریزی برای شرایط بد

در حال حاضر ممکن است احساس شکست‌ناپذیری داشته باشید؛ اما در بعضی موارد ممکن است بیمار شوید یا صدمه ببینید. اکثر مردم پس‌انداز کافی برای پوشش مخارج این ماه‌ها یا سال‌هایی که قادر به کار و کسب درآمد نیستند، ندارند و این‌یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات مالی آنان در سنین جوانی است.

۷٫ نداشتن بیمه عمر درحالی‌که ارزان است

درنهایت همه ما مرگ را تجربه خواهیم کرد؛ اما یک قاعده مهم را در نظر داشته باشید: هرچه در زمان خریداری یک بیمه‌نامه عمر، جوان‌تر باشید، پول کمتری می‌پردازید. هرچه سالم‌تر باشید، دریافت پوشش، ارزان‌تر و آسان‌تر خواهد بود. پس در زودترین زمانی که می‌توانید، وارد این مسیر شوید. کمی احتیاط بعدها به شما آرامش خاطر می‌دهد. شما خواهید دانست که افرادی که دوستشان دارید حتی در بدترین شرایط در امنیت خواهند بود.

۸٫ پس‌انداز بیش‌ازحد پول برای هزینه‌های آینده

اشتباهات مالی ناشی از پس انداز بیش از حد پول درحالی‌که سعی می‌کنید پول زیادی در حساب‌های بازنشستگی خود پس‌انداز کنید، فراموش نکنید که برای سایر هزینه‌های بزرگ آینده پول کنار بگذارید. بعضی روزها ممکن است بخواهید یک خانه داشته باشید، یک ماشین جدید بخرید، یک سفر دور دنیا داشته باشید یا کودکان خود را به دانشگاه بفرستید. این اهداف کلی برچسب‌های قیمتی بالایی دارند که برای تأمین آن نیاز به پول دارید و اگر همه سرمایه خود را صرف پس‌انداز در حساب‌های بازنشستگی کنید نمی‌توانید به شکلی دلخواه زندگی کنید.

۹٫ اشتباهات مالی ناشی از ولخرجی برای بچه‌ها

در بعضی از نقاط زندگی‌تان ممکن است دل‌بستگی‌هایی داشته باشید که باعث شادی شما می‌شوند: افرادی که برای اطمینان از امنیت و شادی آن‌ها تقریباً هر کاری انجام می‌دهید. برای بسیاری از مردم این مسئله مساوی است با دادن تقریباً بهترین نوع از هر چیز، از بهترین مبلمان خواب تا بهترین برندهای لباس، به آن‌ها. قبل از اینکه پول خود را به خاطر اسباب‌بازی‌ها، وسایل و لوازم جانبی کودک بر باد دهید، هزینه‌های خود را بررسی کنید. آیا کودک تندرست شما واقعاً به یک کالسکه فانتزی نیازدارد؟ پس‌انداز پول در صندوق سرمایه‌گذاری یا حساب پس‌انداز بهتر است یا پرداخت بدهی‌ها؟ اجازه ندهید احساساتتان خرید برای کودکتان یا خودتان را کنترل کند.

۱۰٫ داشتن انتظار یک زندگی فراتر از دسترس

مهم نیست سنتان چقدر باشد، طمع برای همه‌چیزهای جدید خوبی که به نظر می‌رسد دیگران دارند آسان است. هیچ‌گاه سعی نکنید از استانداردهای شخص دیگری که برای شما امکان‌پذیر نیست پیروی کنید. انتظار زندگی در همان سطحی که والدینتان در آن زندگی می‌کنند یک دام دیگر است. به یاد داشته باشید که والدین شما (خوشبختانه) ده‌ها سال برای جمع‌آوری ثروت خود زمان صرف کرده‌اند. شما هم اگر انتظارات خود را بررسی کنید و بیش‌ازحد ولخرجی نکنید، می‌توانید مثل آن‌ها ثروتمند شوید.

سخن آخر

اشتباهات مالی که در سنین جوانی رخ می‌دهند منشا بسیاری از مشکلات و مسائل در سنین میان‌سالی و کهن‌سالی هستند. با پرهیز از این ده اشتباه مهلک می‌توانید آینده مالی خود را تضمین کنید. شما کدام‌یک از این اشتباهات را در جوانی خود مرتکب شده‌اید؟ این اشتباهات چه تبعاتی در زندگی شما داشته‌اند؟ لطفاً تجربیات خود را با کاربران ایران مدیر به اشتراک بگذارید.