کارمندیابی

کارمندیابی: از کجا بفهمیم که وقت استخدام اولین کارمندمان فرا رسیده است؟

کارمندیابی مقوله‌ای حساس و بعضاً دردسرساز برای شرکت‌های تازه تأسیس و استارتاپ‌هاست. در مرحله‌ای، هر کارآفرینی باید با یک تصمیم چالش‌برانگیزی مواجه شود و این چالش این است که: آیا اکنون زمان استخدام اولین کارمند من است؟ استخدام می‌تواند یک رویداد فلج‌کننده باشد. برای مدت طولانی، شما ایده خود را راه‌اندازی، حفظ و رهبری کرده‌اید. اکنون آماده‌شده‌اید که منابع خود را به کار ببرید و این اتفاق را توسعه دهید. هیجان‌انگیز است، این‌طور نیست؟ اما درعین‌حال، خطرناک است. اگر استخدام جدید کار نکند چه می‌شود؟ اگر یک فرد بی‌کفایت را استخدام کنید چطور؟ اگر نامناسب باشد چه؟ اگر استعفا دهد چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر شما در مدیریت او ناتوان باشید، چطور؟ در میان تمام این سرگردانی‌ها، یکی از سؤالات روشن‌کننده این است که: آیا زمان مناسب برای استخدام فرا رسیده است؟ از یک‌سو، اگر شما خیلی زود استخدام کنید، به‌احتمال‌زیاد، مشکلات مالی خود را به همراه خواهد داشت و کارکنان بی‌تفاوت، فشار مدیریت را بیشتر می‌کنند. از سوی دیگر، اگر شما خیلی دیر استخدام کنید، می‌توانید لحظه‌ای حیاتی برای انتشار پروژه خود را از دست بدهید، یا ممکن است در کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید، غرق شوید. بنابراین پیدا کردن لحظه مناسب برای استخدام، می‌تواند تفاوت بین یک کار ناموفق و موفق را آشکار کند؛ اما دقیقاً چگونه می‌دانید که زمان مناسب فرا رسیده است؟ و لحظه جادویی مناسب چه زمانی است؟ ایران مدیر تلاش می‌کند در این مقاله بعضی از دستورالعمل‌هایی را که در استخدام اولین کارمند به آن نیاز دارید، ارائه کند.

نکاتی که درباره‌ عدم استخدام باید به یاد داشته باشید.

کارمندیابی وقتی شما ناامید هستید تصمیم‌گیری درباره‌ استخدام اغلب در اوج استرس‌ ایجاد می‌شود. کار شما انباشته‌شده است و برای انجام آن به شخص دیگری نیاز دارید. یک تصمیم ناگهانی و ناشی از ناامیدی، به‌ندرت تصمیم درستی هست. کارمندیابی وقتی شما دقیقاً نمی‌دانید کارمند جدید باید چه‌کاری انجام دهد اشتباه دیگر این است که شما می‌دانید که نیاز به کمک دارید، اما دقیقاً نمی‌دانید چه چیزی به کمک شما می‌آید. مگر اینکه مجموعه‌ای از مسئولیت‌ها و انتظاراتی را برای استخدام خود داشته باشید، در غیر این صورت از استخدام دست بکشید. استخدام جدید در این مرحله اشتباه بوده و بی‌اثر است؛ بنابراین، در عوض، یک مربی استخدام کنید، نه یک کارمند. کارمندیابی وقتی شما اولین فردی که می‌آید را استخدام می‌کنید اگر خوش‌شانس باشید، اولین متقاضی یک شخص فوق‌العاده خواهد بود که می‌تواند کسب‌وکار شما را به سطح بعدی سوق دهد؛ اما به‌طورمعمول این اتفاق نمی‌افتد. شما با مصاحبه با کاندیداهای بیشتر، در مورد خودتان، درباره بازار متقاضی و موقعیت خودتان یاد خواهید گرفت.

به‌جای کارمندیابی با یک بنیان‌گذار شروع کنید

اگر بخواهید گام بعدی را دنبال کنید، استخدام قطعاً چالش‌برانگیز خواهد بود. شما مدت‌ها است این کسب‌وکار را داشته‌اید و استخدام کارکنان می‌تواند ترسناک باشد؛ بنابراین، به‌جای آن، یک بنیان‌گذار را حداقل به‌طور ذهنی استخدام کنید. بنیان‌گذار یک ایده عالی برای شروع است، اما اگر بنیان‌گذار ندارید و در عوض آن، اولین استخدام خود را انجام می‌دهید، به دنبال کسی با پتانسیل همکاری و شراکت بگردید. برخی از ویژگی‌های یک بنیان‌گذار خوب چیست؟ در اینجا چندین مورد به پیشنهاد خود ذکر می‌کنم.
  • داشتن مهارت‌های تکمیلی (شریک خوب باید مکمل شما باشد)
  • چشم‌انداز و ارزش‌های مشابه
  • قابلیت اطمینان
  • شور و انرژی زیاد
  • هوش هیجانی بالا
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • داشتن صداقت

کارمندیابی را با هدف رسیدن به درآمدزایی شروع کنید

گفته‌شده است که تنها دو هدف برای یک کارمند وجود دارد:
  1. کسب درآمد برای کسب‌وکار
  2. صرفه‌جویی در هزینه برای کسب‌وکار
اگر مطمئن هستید که استخدام جدید شما حداقل یکی از این دو مورد را پوشش می‌دهد، این کار را انجام دهید. در مراحل اولیه یک شرکت، درآمدزایی مهم‌تر از صرفه‌جویی در آن است. علاوه بر این، اگر شما در شروع کسب و کار قرار دارید و مانند بسیاری از استارتاپ‌های راه‌اندازی‌ شده هستید، پول زیادی برای صرفه‌جویی ندارید. آنچه شما باید انجام دهید این است که محصول و زمینه‌ بازاریابی آن را ایجاد کنید. بعداً می‌توانید در مورد استخدام افرادی برای محافظت از پول نقد فکر کنید. پس اگر می‌توانید تعدادی از مواردی را که باید انجام شود شناسایی کنید و درعین‌حال درآمد را نیز افزایش می‌دهید، می‌دانید وقت آن رسیده است که استخدام کنید. در اینجا برخی از فعالیت‌های معمولی از این دسته‌بندی وجود دارد:
  • تولید محصول (طراحان، توسعه‌دهندگان و غیره)
  • بازاریابی محصول (هکرهای رشد، بازاریابان محتوا و غیره)
  • پشتیبانی محصول (پشتیبانی از مشتری، پاسخگوی مشتریان و غیره)

کارمندیابی را زمانی دنبال کنید که وظایف شغلی مشخص است

قبل از اینکه به دنبال یک کارمند باشید، بدانید که به دنبال چه نوع کارمندی هستید. یک‌میلیون مجموعه مهارت‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید شناسایی کنید. تنها اطلاع از این‌که «نیاز به کمک دارید» یا «نیاز به یک توسعه‌دهنده» دارید، کافی نیست. هر چه مجموعه‌ مسئولیت‌هایی که در شرح شغل فرد استخدام‌شده قرار می‌دهید واضح‌تر باشد، با دقت بیشتری می‌توانید کسی را استخدام کنید که این مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرد.

قبل از کارمندیابی با استخدام یک پیمانکار کار خود را پیش ببرید

ممکن است هنوز هم درباره‌ استخدام مردد باشید. خود را تحت‌فشار قرار ندهید. در عوض، آن را به‌طور آزمایشی اجرا کنید. به‌جای استخدام یک کارمند تمام‌وقت، یک پیمانکار را استخدام کنید. مزایای مقدماتی استخدام یک پیمانکار در مقایسه با استخدام یک کارمند کمتر است. یک پیمانکار را با همان مجموعه از پارامترهایی که در یک کارمند به دنبال آن هستید، استخدام کنید. شما می‌توانید قراردادی را برای یک ماه، شش ماه یا یک سال ایجاد کنید. سعی کنید در طول مدت قرارداد به این سؤالات پاسخ دهید:
  • آیا این پیمانکار به شرکت کمک می‌کند یا مانع پیشرفت ما می‌شود؟
  • آیا می‌توانیم موقعیتی مانند موقعیت پیمانکار را برای مدت‌زمان طولانی پیدا کنیم؟
  • آیا به چیز بیشتری نیاز داریم؟
اگر مسیر پیمانکار روبه‌راه باشد، می‌توانید این شخص را به‌صورت یک کارمند رسمی تبدیل کنید و یا به دنبال یک کارمند تمام‌وقت باشید.

نتیجه‌گیری

از استخدام کردن نترسید. حتی یک استخدام نادرست بهتر از استخدام نکردن است. اشتباهات بخش مهمی از رشد، بهبود و گسترش است. ممکن است فرد اشتباهی را استخدام کنید یا شاید در زمان اشتباه، استخدام کنید اما حداقل، اکنون از این اشتباه اطلاع دارید و یک تجربه با ارزش را کسب کرده‌اید. شرکت شما بدون استخدام و دریافت کمک از دیگران رشد نمی‌کند و شما دقیقا به دنبال همین موضوع هستید. استخدام یک کارمند چه مسائل و چالش‌هایی را برای شما ایجاد کرده است؟ آیا از استخدام‌های خود راضی هستید؟ لطفاً تجربیات خود را با کاربران ایران مدیر به اشتراک بگذارید.